مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل‌ بیت علیها السلام

تربیت نسلی برای آینده | خلاصه درس اول

بازگشت به لیست مراحل f9

خلاصه درس اول (مقدمه)

بسم الله الرحمن الرحیم 

 یکی از دغدغه‌های مهم در زمینه تربیت فرزندان، که امروز والدین محترم دارند این است که تربیت الان ما می‌تواند فرزند ما را در چالش هایی که در یک دهه بعد یا بیشتر با آن مواجه میشود موفق بدارد یا خیر؟ 

سرعت رشد بشر خیلی فزاینده شده است تا جایی که امروزه کارشناسان میگویند فاصله‌ی نسلی به پنج سال یک بار افتاده است، تا چند سال قبل می‌گفتند هر ده سال یک فاصله‌ی نسلی ایجاد میشود ولی الان چون سرعت رشد اطلاعات تکنولوژی‌ها خیلی بالا رفته است به طبع چالش‌های فرهنگی و تربیتی در آینده‌ پیش روی ما هم شاید بیشتر از این باشد. حالا ما چطور می‌تونیم فرزندانمان را برای یک زمانی که به‌خوبی نمی‌شناسیم و ابهام دارد و غبارآلود است تربیت کنیم؟ آیا کارشناسان تربیتی برای این موضوع فکر کرده اند؟ آیا می شود چاره اندیشی کرد؟ آیا راهکاری وجود دارد که این دغدغه‌ی ما و خانواده‌ها رفع شود؟ باید بگوییم قطعا اینطور هست. یعنی امروز کارشناسان تربیتی می‌توانند راهکارهایی را به شما والدین ارائه دهند و شاخص‌هایی را در تربیت ارائه کنند که با بکارگیری آن شاخص‌ها بتوانیم یک نسل خوب را تربیت کنیم که در آینده هم در مواجهه با مشکلات و معضلات فرهنگی و تربیتی به خوبی بتواند از آن ها عبور کنند و سلامت تربیتی و اخلاقی خودشان را حفظ کنند و بتواند یک انسان صالح و شایسته‌ باشند. لذا ما برآن شدیم که ان شاء الله در همین مدل تربیتی برای شما 30 شاخصه را بیان کنیم که این شاخص‌ها را اگر الان در تربیت فرزندانمان لحاظ کنیم می توانیم فرزندانی را تربیت کنیم که اینها برای آینده آماده باشند. به همین منظور ما عنوان بحث را گذاشتیم تربیت نسلی برای آینده. 

 ما امروز قطعا داریم فرزندانی را برای آینده تربیت می‌کنیم ما نباید در زمان خودمان بمانیم، در نظام تربیت دینی هم همینطور هست وقتی شما به شاخصه‌های تربیتی اهل بیت علیهم السلام مراجعه می‌کنید می بینید اهل بیت علیهم السلام هزار و چهارصد سال پیش رهنمودها و راهکارهای ویژه ای برای تربیت بیان کردند که تا انسان در روی زمین زندگی می‌کند این راهکارها، راهکار است و ما می‌توانیم با به کارگیری آن ها ان شاء الله انسان‌های صالح و شایسته را تربیت کنیم. 

 ما از برنامه‌های آینده شروع می‌کنیم به شمردن این شاخص‌ها و هریک را بیان می‌کنیم راهکارهایی را هم برای شما بیان می‌کنیم که بتوانید با استفاده از آن ها این ویژگی تربیتی را در فرزندانتان نهادینه کنید. همین جا این نکته‌ی پایانی را هم بیان بکنم؛ فرصت تربیتی یک فرصت محدودی است یعنی ما نباید تصورمان این باشد که هروقت بخواهیم می‌توانیم بچه‌هایمان را تربیت کنیم، به یک نکته باید دقت کنیم که بچه‌های ما هر چه از سن تولدشان دورتر شوند سخت‌تر میشود تربیتشان کرد و هر چه به سن تولد فرزندان نزدیکتر باشیم تربیت آن ها راحت‌تر خواهد بود. پژوهش‌هایی در این زمینه انجام شده _مثلا مؤسسه رویان اصفهان در این زمینه پژوهشی را انجام داده_ که می گویند مهمترین دوره‌ی تربیتی هزار روز اول است، یعنی اون دوره‌ی بارداری و دو سال اول زندگی نه اینکه بعدش دیگر نشود تربیت کرد بلکه منظور مهمترین دوره‌ی تربیتی است یعنی بچه‌ها هر چه به سن تولدشان نزدیک‌تر هستند اینها مثل گِلی هستن که می‌شود آنها را قشنگ نقش داد و لذا باید مراقب باشیم که از آن دوره عبور نکنیم یعنی هر چه سن بالاتر برود این گِل خشک می شود و شکل دادن و تربیت کردنش دشوارتر خواهد شد.

روی دکمه ضبط صدا کلیک کنید و سپس بخوانید
صدای خود را ضبط کنید
صدای ضبط شده شما، اینجاست
ارسال صوت به کارشناس
شما نیازمند ارتقای applewebkit 537.36 خود به نسخه جدید هستید. دنیا به‌سرعت در حال تغییر است!