پرسش ۳۹ (تدریس مفاهیم برای حفظ): برای بچه های رده سنی ۸ تا ۱۴ تدریس حفظ دارم و برای آموزش مفاهیم...
بازگشت به مرکز راهنمایی f9پرسش ۳۹ (تدریس مفاهیم برای حفظ): برای بچه های رده سنی ۸ تا ۱۴ تدریس حفظ دارم و برای آموزش مفاهیم...
سوال: برای بچههای رده سنی ۸ تا ۱۴ تدریس حفظ دارم و برای آموزش مفاهیم خیلی تلاش میکنم؛ ولی قرآنآموزان توجهی به آن ندارند. لطفا راهنمایی کنید چکار کنم؟
جواب: دو راهکار اساسی در این خصوص وجود دارد:
۱- شیوه تدریس مفاهیمتان را جذاب کنید:
- قالبهای جذاب و متنوع مثل نقاشی، تصویر، پاورپوینت، داستان، شعر، پرسش و پاسخ، مباحثه گروهی و... را در تدریس به کار بگیرید.
- از دریچه نگاه شاگردانتان به مفاهیم نگاه کنید. نکاتی را گلچین کنید که متناسب با نیازها و درک آنها باشد و با بیانتان مشخص کنید که این مفاهیم در کدام بخش از زندگیشان میتواند برایشان کاربرد داشته باشد.
- از خود شاگردان در تدریس کمک بگیرید. سؤال مطرح کنید و پاسخ را از آنها بخواهید حتی شاید لازم باشد فرصت بدهید درباره پاسخش جستجو و پرس و جو کنند. پایان تدریس یک سؤال از درستان مطرح کنید و بخواهید داوطلبانه پاسخ بدهند. گاهی تدریس یک بخش را به صورت کنفرانسی از خودشان بخواهید و... و در برابر هر یک از این فعالیت ها تشویق و پاداش مناسب بدهید.
۲- مفاهیم را به صورت مستمر و جدی از شاگردانتان بخواهید؛ اگر شما فقط تدریس کنید و متقابلا مطالب را از شاگردانتان مطالبه نکنید آنها معمولا انگیزه قوی برای پیگیری تدریستان نخواهند داشت. پس هر جلسه مطالبی را که در جلسه قبل تدریس کردید مورد پرسش قرار دهید. مسابقات و بازی های گروهی در کلاس برگزار کنید که مبنایشان مفاهیم باشد. مثل «پانتومیم قرآنی» که قبلا در کانال معرفی شد. به جای این که از مدل های تکراری پرسش استفاده کنید با «پرسش مفهومی» و «پرسش موضوعی» به طور غیرمستقیم اهمیت پرداختن به مفاهیم را گوشزد کنید.