پرسش۳ (روش حفظ جدید): شاگردی دارم که به تازگی شروع به حفظ کرده و مشکلش این است که حفظش را...
بازگشت به مرکز راهنمایی f9پرسش۳ (روش حفظ جدید): شاگردی دارم که به تازگی شروع به حفظ کرده و مشکلش این است که حفظش را...
شاگردی دارم که به تازگی شروع به حفظ کرده و مشکلش این است که حفظش را به صورت کلمه کلمه و بریده جواب میدهد و به گفته خودش با روش درست هم کار حفظ را انجام میدهد. لطفا راهنمایی بفرمایید.
جواب:
چنین اشکالی قطعا در روش نادرست حفظ جدید ریشه دارد. به صرف گفته کلی قرآنآموز اکتفا نکنید. گاهی اشکالی در روش حفظ حافظ وجود دارد که خودش متوجه آن نیست. لازم است به عنوان استاد دقیقاً مرحله به مرحله انجام حفظ جدید شاگرد را از او سؤال و بررسی کنید. چه بسا لازم باشد از ایشان بخواهید بخشی را به همان شکل که در خانه حفظ میکنند، مقابل دید شما حفظ کنند تا بررسی دقیق صورت بگیرد.
این اشکال ممکن است ناشی شده باشد از:
۱- استماع کم ترتیل قبل از حفظ آیه
۲- جدایی زودهنگام از روخوانی آیه به گمان حفظ شدن
۳- وابستگی به ترجمه کلمات و عدم تسلط بر الفاظ عربی
۴- عدم آشنایی و مطالعه مفاهیم آیات
۵- کم¬کاری در مرحله پیوند قطعات حفظی
۶- تکرار نکردن حفظ جدید، با فواصل زمانی بعد از انجام حفظ (مرحله تحکیم محفوظات).
بنابراین ضمن بررسی دقیق نحوه انجام حفظ جدید و رفع اشکالات احتمالی، به شاگردتان توصیه کنید هر روز ترتیل 3 یا 4 درس آینده را استماع کند. حفظ خود را از کلاس، پیش بیندازد. به این صورت که صفحه ای را که امروز تحویل می¬دهد، جلسه پیش از این حفظ کرده باشد تا برای امروز استقرار بیشتری در ذهنش داشته باشد.
بعد از انجام حفظ جدید با فاصله زمانی مثلا ۲، ۴، ۶، ۱۲ ساعت، مجددا حفظ جدیدش را بخواند و اشکالات احتمالی را برطرف نماید تا حفظش کاملا روان شود. حفظش را به افراد مختلف تحویل بدهد و شما حداقل پنجمین نفری باشید که آن را از ایشان تحویل میگیرید.
ترتیل حفظ جدید را استماع و همراهش قرائت کند، به نحوی که در ذهن یک کلمه از استاد جلوتر باشد. این کار به روان شدن تلاوت کمک بسیاری مینماید. حین تحویل حفظ جدید در کلاس استرس خود را کنترل کند و با آرامش تلاوت نماید