پرسش ۳۵ (حفظ موضوعی؛ حفظ سور پر فضیلت): نظر شما برای حفظ موضوعی نه حفظ ترتیبی چیست؟ اگر فرآیند ...
بازگشت به مرکز راهنمایی f9پرسش ۳۵ (حفظ موضوعی؛ حفظ سور پر فضیلت): نظر شما برای حفظ موضوعی نه حفظ ترتیبی چیست؟ اگر فرآیند ...
سوال: نظر شما برای حفظ موضوعی نه حفظ ترتیبی چیست؟ اگر فرآیند حفظ سورههای پرکاربرد مثل واقعه، یس، ملک، الرحمن یا آیات موضوعی پیرامون حجاب، جهاد، انفاق، ریا و ... در کلاس صورت بگیرد، چطور است؟
جواب: حفظ سور پر فضیلت و حفظ موضوعی خودشان دو گونه حفظ، در کنار حفظ ترتیبی قرآن کریم هستند و میتوانند برای مخاطبین مختلف و علاقه مندان به حفظ قرآن کریم بسیار جذاب و پربرکت باشند.
شیوه حفظ و مرور در این دو گونه نیز مانند حفظ ترتیبی است. حفظ جدید با طی همان مراحل انجام میشود. حدقل ده درس حفظ شده اخیر هر روز باید مرور شوند. کل محفوظات در بازه زمانی ۳ تا۱۰ روز حداقل یکبار باید مرور شوند.
برای حفظ موضوعی توجه داشته باشید که:
- لازم است آیاتی که حفظ میکنید همه تحت یک موضوع کلی باشند نه آن که تعداد زیادی آیه پراکنده بدون هیچ سیر منطقی، صرفا با نمایهزنی موضوعی حفظ شوند.
- شاگردان باید علاوه بر حفظ آیه، ترجمه و آدرس آن به این توانمندی دست پیدا کنند که با کمک مطالب کتاب و تحقیقات جانبی و خلاقیت خودشان در خصوص مفاهیم و کاربرد آیات صحبت کنند و متناسب با هر سخن و واقعه آیات را به کار بگیرند.
آیات را با نمایههای موضوعیشان حفظ کنند. در خصوص مصادیقی که میتوانند مشمول هر آیه شوند به خوبی فکر کنند و با توجه به آن، آیات را به کار بگیرند. هم در کلامشان و هم در رفتار و عمل.
- با تشویق شاگردانتان به یادداشت برداری و خلاصه نویسی، تفکر، مباحثه و گفتگو در کلاس آن ها را به سوی این توانمندی سوق دهید.
- کتاب «با قرآن خوشبخت شوید» و «هرروز با قرآن و عترت» منبع مناسبی برای حفظ موضوعی است.