مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل‌ بیت علیها السلام

امام علی ( علیه السلام ) شناسی | خلاصه درس اول

بازگشت به لیست مراحل f9

خلاصه درس اول

بسم الله الرحمن الرحیم

شخصیت هرکسی را سه چیز می‌سازد : وراثت - تربیت - محیط

شخصیت امیر المؤمنین علیه السلام ازنظر وراثت به حضرت ابوطالب و فاطمه بنت اسد برمی‌گردد . ابوطالبی که مربی پیامبر گرامی اسلام هم بوده است .

از هشت‌سالگی تا تقریباً سنی حدود پنجاه‌سالگی پیامبر، چهل و دو سال در کنار پیامبر بود . ابوطالب مؤمن قریش بود . ابوطالب مؤمنی است که ایمانش را به‌خاطر حفظ جان پیامبر مخفی می‌کرد، و سالی که او از دست رفت پیامبر خیلی متأثر شد . این سال که سال رحلت حضرت خدیجه کبری هم بود ، عام الحزن نامیده شد.

امیرالمؤمنین از چنین پدری است . مادرش فاطمه بنت اسد زنی که پیامبر گرامی اسلام ایشان را مادر خودش می‌خواند و می‌فرمود : " امی امی " ، مادر من است .

آغاز زندگی امیرالمؤمنین و تولد آن حضرت از این مادر و از این پدر آن‌هم در خانه کعبه می باشد .شما می‌دانید بالاخره تولد افراد در جاهای مختلفی است حتی حضرت مریم وقتی عیسی بن مریم را می‌خواهد به دنیا بیاورد ، با آن جایگاه عظیمی که مریم دارد ، خدا دو بار در قرآن می‌فرماید خدا تو را برگزید، إن الله اصطفاک وطهرک، بااین‌وجود برای وضع حمل از مسجد بیرون می آید . اما فاطمه بنت اسد (سلام الله علیها) به داخل خانه خدا خوانده می شود، که تاریخ این را منعکس کرده ،کتاب‌های تاریخی نوشتند و این مولود در این خانه به دنیا می آید.

میسر نگردد به کس این سعادت

به کعبه ولادت به مسجد شهادت

آغاز زندگی امیرالمؤمنین از خانه‌ی وحی از خانه کعبه است و این می‌رساند که امیرالمؤمنین تشابه زیادی با کعبه دارد که یکی این است . همان‌ طور که نگاه به کعبه عبادت است ، نگاه به امیرالمؤمنین علیه السلام هم عبادت است .

و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته 

روی دکمه ضبط صدا کلیک کنید و سپس بخوانید
صدای خود را ضبط کنید
صدای ضبط شده شما، اینجاست
ارسال صوت به کارشناس
شما نیازمند ارتقای applewebkit 537.36 خود به نسخه جدید هستید. دنیا به‌سرعت در حال تغییر است!