مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل‌ بیت علیها السلام

نبوت | خلاصه درس چهل و نهم

بازگشت به لیست مراحل f9

خلاصه درس چهل و نهم

بسم الله الرحمن الرحیم 

فراز هایی زندگی پیامبر را با هم می‌خوانیم، از تولد تا بعثت را گفتیم.

پیامبر به غار حرا می‌رفتند که در انجا عبادت میکردند و با خدا راز و نیاز میکردند که در کوه جبل النور بود و به خانه ی کعبه اشراف داشت. پیامبر در ماه‌های رجب شعبان و رمضان معتکف می‌شدند و مشغول راز و نیاز بودند.

در بیست و هفتم رجب در حالی که عبادت میکردند جبرئیل برای اولین بار نازل شد و به او خبر داد که پیغمبر شده است و آیات سوره علق را بیان کرد. بدین ترتیب رسالت پیامبر شروع شد و این بار سنگین و کمر شکن بر پیامبر نازل شد و پیامبر با تمام قوا برای دعوت قیام کرد اولین کسانی که به او ایمان آوردند مولایمان امام علی بود و بعضی حرف پوچ میگویند که او به سن بلوغ نرسیده بود، پس چرا پیامبر او را دعوت کرد، کسی که دعوت در او فایده ندارد چرا پیامبر او را دعوت کند.

کتاب سنن کبیر از جناب نسایی که دوازده بخش دارد که تحت عنوان امیر المؤمنین است و اولین بخشش میگوید اولین مومن مولا علی بود و دومین حضرت خدیجه کبری بود که زنی بسیار فداکار و با عظمت بود و سومی هم زبیده بن حادثه بود که فرزند خوانده پیامبر بود که او کنیز حضرت خدیجه بود که پیامبر او را آزاد کرد و او را به عنوان فرزند خوانده پذیرفت و بعدها که پدر و مادر شخص آمدند پیامبر قبول نکرد و او را نگه داشت. این سه نفر اولین‌ها بودند که به پیامبر ایمان آوردند و سه سال دعوت پیامبر پنهانی بود تا شرایط برای دعوت آماده شود و بعد از سه سال دعوت را آشکار کرد که آیه‌ای بر پیامبر نازل شد و گفت دعوتت را آشکار کن و پیامبر جلسه ای تشکیل داد و دعوت کرد که بعد از آن مشکلات آزار و اذیت‌ها شروع شد اما پیامبر از هر فرصتی برای دعوت استفاده می‌کرد به صورتی که در کمتر از یک ربع قرن جامعه‌ای که از هر حیث پستی و رذالت بود را به اوج اعلا رساند. از آن عرب وحشی که نه تمدن نه اخلاق و نه دین داشت ابوذر غفاری تربیت کرد که این معجزه پیامبر از شق القمر هم بزرگتر است.

روی دکمه ضبط صدا کلیک کنید و سپس بخوانید
صدای خود را ضبط کنید
صدای ضبط شده شما، اینجاست
ارسال صوت به کارشناس
شما نیازمند ارتقای applewebkit 537.36 خود به نسخه جدید هستید. دنیا به‌سرعت در حال تغییر است!