نبوت | خلاصه درس چهل و ششم
بازگشت به لیست مراحل f9خلاصه درس چهل و ششم
بسم الله الرحمن الرحیم
اثبات رسالت پیامبر
راه دومی که انتخاب کردیم و اخبار پیامبران گذشته بود
از انجیل نمونههای گفتیم
از دو راه میشود این مطلب ثابت شود یک مراجعه به همان کتب قبلی کتب آسمانی قبلی تورات و انجیل و زبور،و دو مراجعه به خود قرآن از هر دو راه میشود ثابت کرد
در کتب آسمانی پیشین میبینید که بشارت ظهور پیامبر اسلام، بارها آمده، ازجمله درکتب عهدین این مطلب تا هنگام ظهور اسلام با صراحت بود بعدها تحریفشده از همین تورات و انجیل تحریف شده هم میشود که مژده پیامبر اسلام و اسم و مشخصاتش رو پیدا کرد در تورات آمده
و اما درباره اسماعیل سخن و دعای تو را شنیدم و او را به وسیله ماد ماد پربرکت و بزرگ گردانیدم و همچنین با دوازده امام که از نسل او خواهد بود و برای امت عظیمی قرار دادهام شرح کنندگان تورات این بحث رو گفتند که واژه ماد ماد به مفهوم محمد است چنانچه برای جملات که از نسل اسماعیل خواهد بود که چون بنیاسرائیل همه از نسل اسحاق
تنها پیامبر اعظم که از نسل اسماعیل بقیه تمام پیامبران از بنیاسرائیل باشند از نسل اسحاق بودند و همینطور امت عظیم داشتهاند ،تنها پیامبر اعظم که بیشتر امتها را داشته اند
گرچه مسیحی ادعا میکند آمارشان بیشتر اسا اما واقعیت نیست
همچون اینکه دوازده امام جانشین او خواهند بود که در تورات آمده است دوازده امام و سرور از نسل او هیچ مصداقی برای اینها ،جز پیامبر اعظم نمیشود شناخت
تنها پیامبر اعظم این مصادیق رو دارند
جملات دیگری در تورات وجود دارد که تنها بر پیامبر اسلام قابل تطبیق است
مثلاً او پیامبر است از نسل اسماعیل است مثل موسی شریعت موسی را نسخ میکند امی است امین وحی است.
میتوانید به( البشاره به نبی الاسلام ۱۹۵ تا ۲۵۸) ملاحظه بفرمایند همینطور در کتاب (پیام قرآن/ج۸/ ص ۳۹۷) این بحثها مطرح شد
در انجیل هم باز بشارت پیامبر اعظم بارها آمده که اشاره کردیم
چون میفرماید اگر مرا دوست میدارید پس حفظ کنید وصیت های مرا و من از خداوند تقاضا میکنم تا عطا کند به شما فارق لیستی دیگر که باقی بماند پیوسته با شما و حق او
این واژه فارغ لیس یا فرامین عیسی همان محمد یا احمد است
این مطلب در متون تاریخی و روایی هم آمده است .
شخصی از اهل کتاب در حضور ابوحارث اعظم و پیشوای آنها به پیامبر اسلام(ص)جسارت کرد ابوحارثه گفت که محمد یکی از پیامبران است شاه گفت که پس چرا به ایمان نمیآری ابوحارثه گفت که ملت ما را بزرگ میدانند احترام میکنند هزینه مالی میپردازند آنها چه میخواهند و نمیخواهند به اسلام تن دهند (میزان الحکمة جلد چهارم، ۳۳۹۹ و۳۲۰۰)
در حدیث مفصلی که امام رضا با علما و اهل کتاب مناظره داشت آمده است که رسول جالو به امام رضا عرض کرد که چطور نبوت پیامبر ثابت میکنیم امام فرمود موسیبن عمران و عیسی ابن مریم و داوود خلیفهی الهی روی زمین به نوبت پیامبر شهادت دادند گفت :قول موسیبن عمران را ثابت کن
امام فرمود یهودی میداند که موسی به بنیاسرائیل وصیت کرد که بهزودی پیامبری از برادرانتان به سوی شما میآید او را تصدیق نموده و به کلامش گوش کنید
آیا برای بر بنیاسرائیل برادرانی غیر از فرزندان اسماعیل میشناسید؟
اگر قرابت اسرائیل با اسماعیل و نسبت بین آن دو را بدانی ابراهیم است و پسرش اسحاق و اسماعیل
وفرمود که پیامبر اسلام از نسل اسماعیل است رسول گفت که این کلام موسی هست آن را رد نمیکند امام فرمود آیا از برادران بنیاسرائیل ،پیامبری غیر از حضرت محمد ص آمده است
جالو گفت نه
امام فرمود پس آیا بهاینترتیب این مطلب نزد شما صحیح نیست که پیامبری محمد ص ثابت نمیشود
رسول جلو گفت چرا ولی من دوست دارم با تورات پیامبر برای من ثابت کنی امام با نقل جملاتی از تورات نبوت پیامبر ثابت کرد
و با استفاده از سخنان داوود همینطور مطلب ثابت کرد
و سپس با استناد به سخنانی از حضرت عیسی دلایل و ارائه فرمود که دیگرنتوانستند حرفی بزنند
در قرآن هم فراوان آمده که ما برخی از آیات راگفته بودیم از جمله پیامبر را بهعنوان اینکه اونها پیامبر را همچون فرزندان خودشان میشناختند( ۱۴۶/ بقره) یا اینکه (۶/صف)
بهخاطر بیاور هنگامیکه عیسی بن مریم گفت ای بنیاسرائیل من فرستاده خدا به سوی شما هستم درحالیکه تصدیقکننده کتابی تورات هستم که قبلاز من بود و بشارتدهنده به رسولی که بعد از من میآید و نام او احمد است
پس پیامبر با بینات و معجزات فراوان به سوی اینان آمد اینها زیر بار نرفتند
در آیه دیگری هم داریم که میفرماید
(سوره اعراف /۱۵۷)
کسانی که از رسول نبی امی پیروی میکنند کسی که او را در تورات و انجیل نوشته مییابند که آنها را امربهمعروف و نهیازمنکر بکند خب از این قرائن خیلی فراوان ما داریم
راه سوم و شواهد و قرائن قطعی که بعد نوبت عامه گفتیم حالا اینجا تطبیق بدهیم من در نوبت خاصه هم تطبیق بدیم بر پیامبر اعظم (ص)