نبوت | خلاصه درس چهل دوم
بازگشت به لیست مراحل f9خلاصه درس چهل و دوم
بسم الله الرحمن الرحیم
اثبات نبوت پیامبر به وسیله معجزات ایشان
وقتیکه آیه وأنذر عشیرتک الأقربین نازل شد
پیامبر به امام علی علیه السلام دستور دادند که همه بنی عبدالمطلب را مهمونی دعوت کند .که چهل نفر بودند حضرت علی آنها را دعوت کرد و یک ران گوسفند با یه ظرف شیر آماده کردند اما غذای کمی بود مه اگر آنها میخوردند سیر نمیشدند .
اما وقتی شروع ب خوردن کردند هر چقدر که میخوردند از غذا کم نمیشد اما هم خوردند و سیر شدند اما از غذا باقی مانده بود
از آن شیر هم نوشیدند ولی درعینحال از آن شیر هم باقی مانده بود
قبل از آنکه پیامبر بخواهد فلسفه این مهمانی را بیان کند،ابولهب که عموی پیغمبر بود آنجا حضور داشت، گفت که محمد شما را سحر کرد با یک غذای مختصر ب همه شما غذا داده است .
پیامبر دید اون شرایطی که برای دعوت باید وجود میداشت و شرایط از بین رفت و آن جلسه چیزی نگفت
پیامبر دوباره باز روز بعد روز دیگر عین همین دستور و به امام علی علیه السلام داد و حضرت غذا را تهیه کرد و آنجا آمدند و همه این غذا را خوردند همه سیر شدند. آنجا پیامبر بلند شدند و فرمود که و شما قوموخویش من هستید من برای شما چیزی آوردم که هیچکس برای قوموخویش اش بهتر از این رو نیاورده است من شما را دعوت به اسلام میکنم من رسول خدا هستم و شما را دعوت به خدای واحد میکنم و هرکسی به من ایمان بیاره او وزیر من خواهد بود و بعد هم خلیفه و جانشین من خواهد بود و اطاعت از او هم واجبه چنانکه اطاعت من بر همه شما واجبه تنها کسی که بلند شد و اظهار ایمان کرد امیرالمؤمنین بود که سیزده چهارده سال هم بیشتر نداشتند .
در همین جا پیامبر اکرم فرمودند همانگونه که اطاعت من بر شما واجب است اطاعت این نوجوان هم بعد از من بر شما واجب است
تسبیح سنگریزه در دست پیامبر بود.
عدهای از مشرکین نزد پیامبر آمدند و گفتند اگر راست میگویی و شما پیغمبر هستی به این سنگ بگو که سبحان الله بگوید .
پیامبر دست گذاشت و دستور فرمودند که بگو سبحان الله و سنگ با زبان فصیح عربی گفت سبحان الله سبحان الله این تسبیح سنگریزه از روایت مشهور است . البته اینکه همه موجودات تسبیحگوی خداوند هستند
تسبیح گوی او نه بنی آدمند و بس هر بلبلی که زمزمه بر شاخسار کرد.
هیچ چیز در عالم نیست مگر اینکه تسبیح خدا را میگوید، اما ما تسبیح آنها ها را نمیفهمیم آن تسبیحی که همه موجودات میگویند تسبیح تکوینی میباشد و یک تسبیح تشریعی نیز داریم.