مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل‌ بیت علیها السلام

نبوت | خلاصه درس سی و نهم

بازگشت به لیست مراحل f9

خلاصه درس سی و نهم

بسم الله الرحمن الرحیم 

چرا به تحدی قرآن پاسخ داده نشد؟

موضوع بحث ما قرآن به‌عنوان معجزه جاودانه پیامبر بود،مباحثی رو راجع‌به قرآن گفتیم الان سوال اینه که چرا بااین‌همه انگیزه‌های فراوان که وجود داشت عرب‌ها با قرآن معارضه نکردند و به تحدی قرآن پاسخ ندادند خیلی بهتر از این بود که اون جنگ‌های خونین رو راه بندازند و اون‌ همه خسارت ببینن به جای اینکه بخوان بجنگند خب با قرآن معارضه می‌کردند قرآن رو که حذف می‌کردند دیگه نه جنگ لازم بود نه اون دردسرهایی که داشتند و به جایی هم نرسیدند سوال اینه که چرا به این مبارزه‌طلبی قرآن پاسخ نگفتن باآن‌که خب آورنده قرآن طی چهل سال بین اون‌ها زندگی کرده بود هیچ‌گاه در مسابقات ادبی شون شرکت نکرده بود که مثلاً از ادبای اون‌ها بود نزد هیچ ادیب و معلمی هم درس نخونده بود که حالا نتونند باهاش مبارزه کنند، طرف مبارزه هم ملتی بودند که در میدان عرب و سخن سرایی گوی سبقت را از همگان ربوده بودند،چنین وضعی داشتند نقطه سوم این‌که می‌تونستند با مداومت و تمرین نسبت‌به اسلوب و آهنگ هر سخنی می‌تونستند مثل آن را بسازندمثلا با ممارست و تمرین کردن مثلشو بسازن خب می‌شه انسان مثلاً فرض کنید که تمرین کنه و بعد از مدتی شبیه غزل‌های حافظ بسازد چنان‌که سعدی مثلاً شبیه اون شعرهای حماسی فردوسی گاهی سروده.

عرض کنم که که نکته چهارم این‌که مبارزه با قرآن و از بین بردن منطق اون بسیار کم‌زحمت‌تر بود از جنگ‌ها و جنگ‌های خونین و خسارت‌ها و پیامدهای که این‌ها تحمل کردند.

نکته پنجم این‌که به‌جای جلوگیری از این‌که مردم قرآن نشنون خودشون با سخنان جذاب‌تری مردم را سرگرم می‌کردند، نه این‌که با سروصدا و سوت کشیدن و کف زدن و پنبه در گوش کردن جلوی شنیدن قرآن رو بگیرن که این کار رو می‌کردند.

مطلب ششم اینکه بعضی از سوره‌های قرآن بیش‌از چند جمله کوتاه نیست مثلا صد سوره کوثر یک سطر بیشتر نیست خب می‌ساختند مثلش.

حالاتا اینکه چرا نتونستن این کار رو انجام بدهند، پاسخ اینه که چون قرآن معجزه بود وارد شدند مسیلمه کذاب اومد برای خودش چیزی هم گفت هم معادل سوره فیل رو ساخت که الفیل ما الفیل له خرطوم طویل و ذنبٌ وبیل از این مزخرفات که هرکس می‌خواتد خنده اش می گرفت که چیه این می‌گه.

تازه سیاقشم از قرآن گرفته ولی حرفاش انقدر پوچ و آن‌قدر مبتذل بود که باعث تمسخر همگان شد.

وارد شدند، تلاش کردند،موفق نشدند که این کار رو انجام بدن نه این‌که وارد نشده باشند.

یه سوال دیگه هم مطرح می‌شد و آن این‌که آیا تحدی قرآن تنها مربوط به عصر ظهور قرآنه؟ پاسخش منفی است، نه قرآن برای همیشه تحدی کرده و الان هم هست یکی از دانشمندان مسیحی میگه که حتی اگر کلمات خود قرآن رو بهم بریزیم دیگه ما نمی‌تونیم مونتاژش کنیم مگر این‌که به همون جایگاه نخستین اش برگردونیم حتی با همین جمله‌های خود قرآن و کلمات خود قرآن ما نمی تونیم کلمه دیگه‌ای بسازیم.

یک کلمه جابجا شد دیگه اون آهنگ به‌هم می‌ریزه موسیقی به‌هم می‌ریزه اون فصاحت بلاغت همه بهم می‌ریزه این حرف دانشمند مسیحی است.

استاد دانشگاه ناپل ظاهراً در کتاب خودش می‌نویسه کتاب آسمانی اسلام نمونه‌ای از نمونه اعجاز آمیز است اینا دیگه که حرف جدیده از آن نمی‌توان تقلید کرد اسلوب و سبک آن در ادبیات عرب بی‌سابقه است تأثیر ویژه آن در روح آدمی ناشی از امتیازات و برتری های قرآن است،چگونه ممکن است چنین کتابی کار محمد صلی‌الله علیه و سلم باشد درحالی‌که او در یک عرب درس ناخوانده بود ایشون می‌گه ما در این کتاب گنجینه‌هایی از دانش می‌بینیم که از گنجایش هوش بزرگ‌ترین فیلسوفان و سیاست‌مداران برتر است بیشتر از هوش اون‌هاست، گنجایش و ظرفیت دارد به‌همین دلیل نمی‌توان قرآن را اثر یک فرد تحصیل‌کرده دانست.

کتاب پیشرفت سریع اسلام صفحه ۴۹.

اسمیت در کتاب خودش به‌نام محمد و مسلمانی می نویسد من با کمال جرأت ایمان دارم که روزی عالی‌ترین فلسفه‌ها و دانش‌های انسانی و صادق‌ترین اصول مسیحیت گواهی خواهند داد و ایمان خواهند آورد که قرآن کتاب الهی و محمد صلی الله علیه و آله و سلم پیامبر خداست این ها حرف‌هایی است که دیگران راجع‌به قرآن گفتند، بله قرآن توسط پیامبری درس ناخوانده باز ادامه حرف‌ ایشون هست، آری پیامبر درس ناخوانده و مکتب ندیده از جانب خدا برگزیده شد و قرآن آورد کتابی که در طول تاریخ میلیون‌ها رساله و کتاب به وجود آورد و کتابخانه‌ها ساخت و از کتاب انباشت، مکتب‌ها آفرید و فلسفه‌ها و سیستم های حقوقی و سیستم‌های تربیتی و فکری و ایدئولوژیکی و مبانی و اصول و معارف در دسترس انسانیت قرار داد در محیطی طلوع کرد که از دانش تمدن خبری نبود.

ایشون می‌گه در سراسر مدینه تنها یازده تن بر خواندن و نوشتن توانایی داشتند و در قبیله پر شاخه و بزرگ قریش در مکه و اطراف آن‌ها تنها هفده نفر باسواد وجود داشت.

در چنین محیطی قرآن ظهور کرد خب راجع‌به قرآن بحث فراوان است همین مقدار که گفتیم کافی باشه و عرض کنم که بقیه بحث رو واگذار می کنیم به دوستان که برن و از جاهای دیگه پیدا بکنند.

روی دکمه ضبط صدا کلیک کنید و سپس بخوانید
صدای خود را ضبط کنید
صدای ضبط شده شما، اینجاست
ارسال صوت به کارشناس
شما نیازمند ارتقای applewebkit 537.36 خود به نسخه جدید هستید. دنیا به‌سرعت در حال تغییر است!