نبوت | خلاصه درس سی و هشتم
بازگشت به لیست مراحل f9خلاصه درس سی و هشتم
بسم الله الرحمن الرحیم
نبوت خاصه
مباحث ما درباره نبوت عامه تموم شد با این بحثهای کلی که درباره نبوت عامه داشتیم باید چند جمله هم چند بحثی هم باید راجعبه نوبت خاصه داشته باشیم آنچه که درباره همه پیامبران گفته میشه اسمش نبوت عامه است، چرا برای یک پیامبر گفته میشه و مشخصاً پیامبر اعظم رسول خد حضرت محمد صلیالله علیه و آله و سلم که پیامبر اسلام باشه بهش می گیم نبوت خاصه، ما با سایر پیامبران هم کار نداریم چون دیگه جنبه تاریخی پیدا میکنه .
مثلا اگر بخواهیم راجع به حضرت عیسی و مشخصاتش و آیینش و اینها صحبت کنیم دیگه از مباحث اعتقادی خودمون خارج می شیم اما نبوت پیامبر اعظم باید حتماً درباره اش بحث بشه.
در نبوت خاصه ما از دو جهت از دو حیث بحث میکنیم یکی از حیث آنچه که در نبوت عامه گفتیم تطبیقش بر پیامبر اعظم.
خصوصیاتی که اونجا برای پیامبران گفتیم راههای اثبات، آنچه که اونجا درباره نبوت بهطور عام گفتیم اینجا بهطور خاص تطبیق بکنیم بر پیامبر اسلام و دوم اون خاصیت های خود پیامبر رو، اون اختصاصات پیامبر اسلام رو مثل خاتمیت مثلاً مثل جهانی بودن و جاودانی بودن و آنچه که اختصاص به مثلاً معجزه بودن کتاب آسمانیش چیزهایی از این قبیل که خاصه پیغمبر اسلام هست اینم در نبوت خاصه باید بحث بشه.
اولین بحثی که باید مطرح بکنیم بحث اثبات نبوت پیامبر اسلام هست اگر دوستان یادشون باشه ما از سه راه گفتیم که میشه نبوت انبیا رو ثابت کرد یک راهش ادعای نبوت بود همراه اظهار معجزه میگه من پیامبرم دلیلش هم این معجزه که انجام میدهم.
حضرت موسی میاد پیش فرعون میگه من پیامبر خدا هستم که مبعوث شدم
دلیلش چیه؟ عصار رو میندازه اژدها میشه ید بیضاء رو نشون میده.
این یکی از راهها بود که پیامبر ادعای نبوت داشته باشه و معجزه را هم آشکار کنه.
راه دوم اخبار پیامبران گذشته بود پیامبران قبلی نبوتشون ثابت شده بود خبر بدهند که شخصی با این مشخصات بعد ما خواهد آمد و اورا معرفی کنند و راه سوم اون خصوصیات و شواهد و قرائنی بود که در فرد وجود داشت.
درباره پیامبر اعظم هم همین سه راه وجود داره، پیامبر ادعای نبوت داشت و دو ،معجزه هم ارائه کرد درباره ادعای نبوت پیامبر خب ما هم اجماع همه ملل و نحل را داریم و هیچکس نیست که قبول نداشته باشید هزار چهارصد سال پیش شخصی بهنام محمد ابن عبدالله در حجاز بهعنوان پیامبر ظهور نکرده باشه همه قبول دارند اصل این ادعا رو همه قبول دارند و دوم تواتر تاریخی یعنی در تاریخ متواترا این مطلب نقلشده، از بدیهیات تاریخهی که این شخص ادعای نبوت داشته در هزار و چهارصد سال پیش ، پس هم متواتر ثابت شده که پیامبر ادعای نبوت داشت و هم اجماع همه اندیشمندان همه عقلای عالم بر اینه که چنین اتفاقی افتاده، شخصیتی ادعای نبوت کرده و الان هم دهها میلیون صدها میلیون پیرو داره در کل عالم بیشاز یکونیم میلیارد مثلاً پیرو داره این از بدیهیات است.
پس بحث ادعای نبوت ثابت شد اما معجزه، پیامبر دو دسته معجزه داشت همه پیامبران یک نوع معجزه داشتهاند معجزه شون هم موقتی بود، عصای معجزگونه حضرت موسی فقط زمانیه که به دست موسی باشه موسی بندازه.
الان دیگر چیزی بهنام عصای موسی در بین بنیاسرائیل معنا نداره همینطور دم عیسوی مادامی که عیسی علی نبینا و علیه و آله السلام بود مرده را زنده میکرد الان دیگه وجود نداره معجزات پیامبران گذشته مثلا ناقه صالح از این قبیل، اونها در زمان خودشون بودن ولی یکی از معجزات پیامبر اعظم ادامه داره که قرآن باشه الان هم موجوده الانم اعجاز خودشو داره و هل من مبارز هم میطلبه دسته دوم معجزاتی که مثل بقیه پیامبران پیامبر اعظم هم داشت معجزات موقت که تعدادشان خیلی زیاد بود کتابها نوشته شد تحت عنوان معاجز النبی صلی الله علیه و آله و سلم
خوب هست که هر دو دسته از این معجزات رو بررسی بکنیم پس اولین بحث ما اثبات نبوت پیامبر اعظم بود، گفتیم اولین راه اینه که طرف ادعای نبوت داشته باشه که گفتیم بدیهی است این مطلب و دو معجزه ای هم ارائه کرده باشه گفتیم که پیامبر دو دسته معجزه ارائه کرده که ان شاءالله درباره معجزه اولش که قرآن باشه بیشتر صحبت خواهیم کرد.