مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل‌ بیت علیها السلام

نبوت | خلاصه درس سی و ششم

بازگشت به لیست مراحل f9

خلاصه درس سی و ششم

بسم الله الرحمن الرحیم 

وجوه اعجاز قرآن ۲

موضوع بحث ما اثبات رسالت پیامبر بود و گفتیم که اولین راهش ادعای نبوت بود همراه اظهار معجزه و گفتیم پیامبر دو دسته معجزه ارائه کرد یکیش قرآن بود.

درباره وجوه اعجاز قرآن صحبت می‌کردیم راجع‌به اعجاز لفظی قرآن صحبت کردیم که از لحاظ ادبی و فصاحت و بلاغت وزن و آهنگ و موسیقی و این‌ها قرآن معجزه‌ است.

از لحاظ محتوا هم یه موردش رو که خبرهای علمی باشه و قرآن گفته مثل زوجیت عمومی مثل حرکت زمین، حرکت منظومه شمسی جاذبه زمین، چیزهایی از این قبیل رو گفتیم.

دیگر از وجوه اعجاز قرآن خبرهای تاریخی و مباحث تاریخی است که هر کسی با این دقت خبر نداشت.

بیان فرازهایی از تاریخ پیامبران و امت‌ها شون به‌عنوان احسن‌القصص اگر شما مثلاً سوره یوسف رو آنچه که در قرآن گفته و آن‌چه که در تورات آمده باهم مقایسه کنید اون و وقت پی به عظمت قرآن خواهیم برد یا شرح سرگذشت سایر پیامبران.

آن‌چه قرآن راجع‌به حضرت سلیمان گفته با آن‌چه تورات راجع‌به حضرت سلیمان گفته از زمین تا آسمون فرق می‌کنه اون‌جا یک شاه قلدر چریکی هوس‌باز چطور ولی این‌جا می بینی پیامبر بسیار باصفا و خلاصه از این حیث این خبرهای تاریخی قرآن این‌ها در نوع خودش بی‌نظیر است غیر از اون خبرهایی که در سایر کتب که تحریف‌شده وجود داره دیگر از ابعاد اعجاز قرآن که از لحاظ محتوایی ازنظر خبرهای غیبی است، خب قرآن خبرهای غیبی داده اونم قاطعانه مثلاً راجع به پیروزی رومیان در سال حدود ۶۱۷ میلادی رومیان از ایران شکست خوردند، پس‌از شکست رومیان بسیاری از سرزمین‌هاشون رو اشغال کردند طوری‌که امپراتور روم در آستانه سقوط بود و این حادثه در حدود سال‌های هفتم بعثت رخ داد حالا چون مسیحی ها اهل کتاب بودند و به‌اصطلاح موحد بودن اون زمان یا خدا را قبول داشتند با مشرکین که خدا را قبول نداشتند و بت‌پرست بودن فرق می‌کردند خب مشرکین خوشحال شدند که مسیحی‌های خداپرست شکست خوردند اما قرآن توی این حال‌وهوا خبر می‌دهد که نه یا کمتر از نه سال دیگه روم پیروز می‌شه آیات دوم تا ششم سوره روم می‌فرماید (غلبت الروم روم شکست خورد فی أدنى الأرض وهم من بعد غلبهم سیغلبون)

در نزدیک‌ترین سرزمین، نزدیک سرزمین حجاز،اون‌جا شکست خوردند اما این‌ها بعد از این شکستشون فوراً پیروز خواهند شد به‌زودی پیروز خواهند شد (فی بضع سنین )در کم‌تر از نه سال بضع عددی است بین سه‌تا نه .

(فِی بِضْعِ سِنِینَ ۗ لِلَّهِ الْأَمْرُ مِن قَبْلُ وَمِن بَعْدُ ۚ وَیَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ)اون موقع مومنین خوشحال می‌شوند که اهل کتاب پیروز شدند (بنصر الله ینصر من یشاء وهو العزیز الرحیم و أن الله لا یخلف الله وعده ولکن أکثر الناس لایعلمون) به‌سبب نصرت خدا اینها پیروز خواهند شد.

این وعده الهی است و خدا هم از وعده اش تخلف نخواهد کرد ولی اکثر مردم این‌رو نمی‌دونند.

خب این خبر غیبی که با تمام جزئیاتش بیان شد در سال ششصد و بیست و شش یعنی حدود نه سال بعد از شکست رومی‌ها محقق شد و روم پیروز شدند هم‌زمان با اون پیروزی مسلمان‌ها هم در جنگ دیگه‌ای پیروز شدند که از دو جهت خوشحال شدند.

این یک خبر غیبی که با صراحت در قرآن آمده خبر دیگری که آمد، بازگشت پیامبر به مکه بود. پیامبر درحالی‌که مکه رو با اندوه فراوان ترک می‌کرد چون شهر و دیار خودش بود و امید بازگشت هم نداشت قرآن بهش وعده داد که برمی‌گردی (إِنَّ الَّذِی فَرَضَ عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لَرَادُّکَ إِلَىٰ مَعَادٍ) کسی که قرآن را بر تو نازل کرده تو را به سرزمین اصلی ات که مکه باشه برمی‌گردونه و این اتفاق در سال ششم هجری محقق شد و سال بعدش عمره القضاء انجام شد بعد هم که پیامبر در سال دهم حج واجب را انجام داد و آمد مکه.

دیگر از خبرهای غیبی قرآن خود بحث ابولهب است که قرآن خبر داد که ابولهب (عموی پیامبر) بی ایمان از دنیا خواهد رفت.

دیگر از خبرهای غیبی قرآن این‌که کسی پیامبر را ابتر خوانده بود عاص بن وائل او دم‌بریده خواهد بود و پیامبر و خدا به او کوثری داده که جهان را پر از نور خواهد کرد.

از این خبرهای غیبی خیلی زیاده از این خبرهای غیبی.

دیگر از ابعاد اعجاز قرآن عدم اختلاف قرآن درطول بیست و سه سال بر پیامبر نازل شده بود در جنگ‌ها و صلح‌ها و فرازها و نشیب‌های عجیب‌وغریب گاهی در محاصره‌ی سخت شعب ابی‌طالب بودند گاهی پیروزی‌های چشمگیری داشتند.

در طول این بیست و سه سال با کوچک‌ترین اختلافی در قرآن پیدا نخواهید کرد می‌فرماید (أفلا یتدبرون القرآن ولو کان من عند غیر الله لوجدوا فیه اختلافًا کثیرًا)

چرا این‌ها در قرآن تدبر نمی‌کنند اگر قرآن از غیر از جانب خدا بود حتماً در آن اختلاف‌های زیاد می‌دیدید.

ما کتاب‌های فراوان دیدیم که یه نویسنده نوشته یا مجموعه ای از نویسندگان نوشتند در فاصله پونزده صفحه تناقض گفتند، اختلاف پیش آمده ، حالا این کتابی که به این شکل درطول بیست و سه سال نازل شده هیچ اختلافی در آن مشاهده نمی‌شه، این‌هم از وجوه اعجاز قرآن است.

خب این‌که گفتیم برخی از وجوه اعجاز قرآن بود و بسیاری از وجوه اعجاز قرآن رو هم ازش صرف‌نظر کردیم که حالا چند جمله دیگر هم ان‌شاءالله راجع به قرآن صحبت خواهیم کرد.

روی دکمه ضبط صدا کلیک کنید و سپس بخوانید
صدای خود را ضبط کنید
صدای ضبط شده شما، اینجاست
ارسال صوت به کارشناس
شما نیازمند ارتقای applewebkit 537.36 خود به نسخه جدید هستید. دنیا به‌سرعت در حال تغییر است!