نبوت | خلاصه درس شصتم
بازگشت به لیست مراحل f9خلاصه درس شصتم
بسم الله الرحمن الرحیم
عرض کردیم که اسلام شریعت ثابت و جاودانه میباشد
شبهه ای که مطرح میشود اینکه جوامع بشری در حال تغییر و دگرگونی میباشد آیین ۱۴۰۰ سال پیش را نمیتوان به عنوان آیین الان مردم اعلام کرد
یا اینکه در گذشته وسایل ارتباط جمعی وسایل رفت و آمد به این شکل نبود در گذشته جامعه خیلی ساده و ابتدایی بود و قطعاً پاسخگوی نیاز امروز بشر نیست
سوالی که مطرح میشود اینکه آیا بر اثر گذشت زمان همه چیز تغییر میکند و آیا این تغییر همگانی میباشد؟؟
اسلام راههای جدیدی را برای احکام جدید پیش بینی کرده است ،در اسلام ۱۲ معصوم داریم که بعد از پیامبر اکرم راه ایشان را ادامه دادند امامان شیعه که یکی از آنها هنوز هم زنده میباشد ونظارت کامل دارد در حرکت جامعه به سوی کمال و هدایت و اینکه اسلام تحریف نشود ،ایشان ۲۵۰ سال در بین مردم حضور داشتند از سال یازدهم هجری تا سال ۲۶۰ که سال شهادت امام حسن عسکری علیه السلام میباشد و بعد که دوران غیبت شروع شده در بین مردم حضور داشتند و اگر قرار باشد جایی دین تحریف شود جلوی آن را خواهد گرفت
در اسلام بحث اجتهاد مطرح میباشد یعنی علما میتوانند با استفاده از منابع دست اول مثل قرآن ،سنت ،عقل ،اجماع احکام جدید را استنباط کنند و به همین دلیل هیچ مجتهد و فقیهی نیست که سوالی از ایشان بپرسید و ایشان نتواند پاسخ دهند ، بر اساس منابعی که دارد سریعا فتوا میدهد و میگوید که حکم اسلام این میباشد
در زمان پیامبر سفر به ماه وجود وجود نداشته اما در حال حاضر وقتی به ماه سفر کردند احکامی برای نماز روزه آن شخص گفته شد اجتهاد راه را به ما نشان خواهد داد.
اسلام به عقلانیت و علم بها داده است در آیین مسیحیت علم را به طور کل کنار گذاشتهاند و هر آموزهای که با آموزههای کلیسا در تناقض باشد کنار گذاشته میشود اما اگر در اسلام گزاره علمی ثابت شود اسلام آن را قبول میکند چنانکه عقل را نیز قبول دارد بهرهگیری از عقل و عمل بر اساس عقل
یکی از راههایی برون رفت از شبهات می باشد
مسئله بعدی احکام ثانویه و رفع مشکل به وسیله احکام ثانویه میباشد
احکام اولیه در اسلام هست اما ضرورت اقتضا کرد که حکم عوض شود
(مردار خوردنش حرام است اما شخص در جایی گیر کرده است که اگر آن را نخورد میمیرد در این صورت حکم عوض میشود و میتواند آن مردار را بخورد)
به این گونه موارد احکام ثانویه گفته میشود از طریق احکام ثانویه خیلی از مسائل حل خواهد شد
مسئله حکم حکومتی راه بعدی برای حل این گونه شبهات میباشد اگر حاکم عادلی که فقیه و مجتهد باشد و حکومت تشکیل داده باشد در جاهایی که باید حکم صادر کند حکم صادر میکند و حکم او به عنوان حکم حکومتی شناخته میشود و بر همه واجب است که از آن اطاعت کنند
اصول تغییر نمیکند همه جا انسان باید تابع عقل باشد آن چیزی که بر عقل و فطرت انسان منطبق است همیشه ثابت میماند برخی از روشهای سبک زندگی تغییر خواهد کرد و در تغییرات سبک زندگی اسلام راهکارهایی را ارائه داده است که مشکلی پیش نیاید.