مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل‌ بیت علیها السلام

نبوت | خلاصه درس پنجاه و هفتم

بازگشت به لیست مراحل f9

خلاصه درس پنجاه و هفتم

بسم الله الرحمن الرحیم 

در این بخش می خواهیم درمورد نظام اسلتمی صحبت کنیم و خصوصیات آن را بررسی کنیم.

ذاتت اسلام این است که جای خودش را باز می‌کند، نه ثروت حضرت خدیجه. گرچه ایشون فداکاری کردند و پیامبر هم تا آخر عمر هرگز آن را فراموش نکرد اما او در مکه بود و در همان اول تمام شد و اسلام بیشتر در مدینه پیشرفت کرد نه با زور شمشیر که پیامبر به جا حمله نکرده جنگ های او، جنگ‌های دفاعی بود.

ذات اسلام خصوصیاتی دارد که ان خصوصیات اسلام را همه‌جا جلو می‌برد. یکی این است که اسلام صددرصد بر فطرت منطبق است. آیین‌های دیگر این‌گونه نیست غیر از آموزه‌های مسیحیت خلاف فطرت است. این خلاف فطرت است که انسان همه عمرش ازدواج نکند. خلاف در اسلام این‌گونه نیست کسی خواست به انسان زور بگوید باید مقابلش بایستید . این فرهنگ فرهنگ منطبق بر فطرت انسان است و باعث می‌شود که اسلام همیشه شاداب و تازه و با نشاط باشد.

دوم خصوصیت اسلام که باعث ماندگاری آن شده است وسعت دامنه تعالیم اسلام است. فیلم‌های دیگر خیلی محدود هستند و نیازهای معنوی انسان را پاسخگو نیستند مثلاً در دین مسیحیت می گویند کار خدا را به خدا واگذار کن، کار قیصر را به قیصر. تو سیاست دخالت نکن یا روز یکشنبه در کلیسا سرود بخوان، تمام این وسعت دامنه تعالیم اسلام کسب بیشترین کارها مثل دست‌شویی رفتن، غذا خوردن و چیزی هایی از این قبیل تا مهم‌ترین کارها مبدأ عالم و مقصد عالم همه را اسلام پاسخ داده و نظیرش را پیدا نخواهیم کرد.

سومین ویژگی هماهنگی و همگانی بودن است مثلاً آیین یهود فقط برای بنی اسرائیل است. درحالی‌که اسلام هیچ تبعیضی بین انسان‌ها قائل نیست سیاه باشد، سفید باشد، مرد باشد، زن باشد، شهری باشد، روستایی باشد فرق نمی‌کند همه را با یک چشم نگاه می‌کند و همه را قبول میکند. همگانی بودن هم از خصوصیات اسلام است و حریت و آزادی و آزادگی طلبی که ذات اسلام نهفته هست و طرف‌دار آزادی و حریت انسان‌هاست.

پنجمین ویژگی این است که اسلام نظام سیاسی دارد مثلاً در دین مسیحیت می‌گویند که ما با قیصر پادشاهمان کاری نداریم پادشاه راه خودش را می‌رود و کلیسا راه خودش را گرچه این‌ها خودشان حکومت را هم به دست گرفتند و در قرون وسطی حاکم شدند و جز فساد و آزار و اذیت کار دیگری نکردند. اسلام نظام سیاسی بسیار مترقی و پیشرفته ای دارد که عدالت ورزی و تمام مؤلفه‌های یک حکومت انسانی و الهی در حکومت اسلامی هست. موضوع بعدی عقلانیت اسلام است. تمام گزاره‌های اسلام منطبق بر عقل و فطرت انسان است.در آموزه‌های اسلام یک مورد هم پیدا نمی‌کنید که حرفی گفته باشد که عقل بدیهی ان را قبول نداشته باشد یا عقل، اقتضایی داشته باشد که وحی خلاف اون رو بگوید. امکان ندارد

روی دکمه ضبط صدا کلیک کنید و سپس بخوانید
صدای خود را ضبط کنید
صدای ضبط شده شما، اینجاست
ارسال صوت به کارشناس
شما نیازمند ارتقای applewebkit 537.36 خود به نسخه جدید هستید. دنیا به‌سرعت در حال تغییر است!