نبوت | خلاصه درس سی و سوم
بازگشت به لیست مراحل f9خلاصه درس سی و سوم
بسم الله الرحمن الرحیم
خاستگاه ظهور اسلام
بعد از بحث نبوت عامه میرسیم به بحث نبوت خاصه و نوبت پیامبر اعظم رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلیالله علیه و آله و سلم
قبلاز اینکه ما مباحثی را دراینباره داشته باشیم که در دو جهت هم باید بحث داشته باشیم یکی تطبیق مباحثی که در نبوت عامه گفتیم بر پیامبر اعظم میشود و هم خواص و مباحث خاص پیامبر اعظم این دو مورد را باید با هم داشته باشیم قبل از اینکه این بحث را داشته باشیم خوب است اشاره داشته باشیم به خاستگاه اسلام
خوب میدانید که اسلام در یک جایی ظهور کرد که مورد توجه جهان بشریت نبود
حجاز آن زمان هیچ مورد توجه نبود و به تعبیر دقیقتر قدرتهای آن زمان یعنی ایران و روم سر نخواستنش دعوا داشتند.
هیچکس نمیخواستش چون چیزی نداشت نه ثروتی داشت نه تمدنی داشت نه علمی داشت هیچی نداشت به جز یک افراد وحشی و سفاک و خونریز که نه تمدنی داشتند؛یک نقطه کاملاً مجهول و دورافتاده جهتش هم این بود که اگر در مراکز قدرت برآورد اسلام ظهور کند
ارباب قدرتها نمیذاشتند و اسلام را در نطفه خفه میکردند و در نقطهای که مورد توجه نیست ظهور کند و شکل بگیرد،ریشه بدواند و آن وقت اینها هم دیگر نمی توانند کاری کنند
بعدش دیگر دستور خسرو پرویز که حکایت از جهلش دارد.
بعد از بیست سال از دعوت پیامبر نوشته و حاکم یمن چون یمن تحتالحمایه ایران بود یمن چون جای پربرکتی بود و خوب بود
این را تحتالحمایه خودش گرفته بود ولی جنوب شبهجزیره عربستان هست ولی خود حجاز رانه ،به حاکم یمن نوشت دوتا افسر بفرست بروند و سر این پیامبر را برای من بیاور اینقدر احمق است که پیامبری که بیست سال از نبوبتش گذشته، از سال هفتم هجری بود سیزده سال در مکه، هفت سال در مدینه، بیست سال از بعثت پیامبر گذشته، فکر میکند،دو افسر میتواند بروند و پیامبر را...
خب اگه اینها خبر داشتند نمیذاشتند که بهنام اسلام شکل بگیرد و لذا در یک جایی که دور از تمدن بود از آن طرف هم از معجزات اسلام همین است از این مردمی که واقعاً وحشی بودند نه دنیا داشتند نه آخرت نه علم و اخلاق و اینها
از اینها انسانهایی ساخت که بی نظیرند
یک بخش بخشی از خطبه امیرالمومنین علیه السلام را خدمتتان بخوانم.
خطبه بیست و شش نهجالبلاغه میفرماید که (ان الله بعث محمداً صلی الله علیه و آله و سلم نذیرًا للعالمین)
خداوند محمد را برانگیخت تا همه عالمیان را انذار بکند
نذیرا للعالمین همه عالم و امینا علی التنزیل و امین بر وحی خودش و فرمان خودش قرار داد (و أنتم معشر العرب علی شر دین و شر دار) و شما ای مردم عرب در آن هنگام بدترین آیین را داشتید که شرک و بتپرستی باشد و در بدترین منزلگاه ها زندگی میکردید.
هیچی نداشتید در کشاورزی نه هیچی (مُنِیخُونَ بَیْنَ حِجَارَةٍ خُشْنٍ، وَ حَیَّاتٍ صُمٍّ) منزلگاه شما بین سنگستان های ناهموار و خشن و همنشین شما مارهای سمی و زهردار بودند
(تَشْرَبُونَ الْکَدِرَ وَ تَأْکُلُونَ الْجَشِبَ)
آب شما آب تیره و ناگوار و آبی بود که از باران مانده بود،تنها آبشان این بود و خوراکتان همه اش گلوگیر بود.
( وَ تَسْفِکُونَ دِمَاءَکُمْ، وَ تَقْطَعُونَ أَرْحَامَکُمْ)
خون یکدیگر را میریختید هنرشان خونریزی بود می گفتند ما کارمان قتل و غارت است
اگر هیچ موردی پیدا نکنیم که غارتش کنیم به برادر خود حمله میکنیم و غارتش میکنیم این دو خط شعر عرب جاهلی بود که برایتان ترجمه کردم
می فرماید که شما خون یکدیگر میریختید و رابطه خویشاوندی را میبریدید.
قطع رحم میکردید
(تَقْطَعُونَ أَرْحَامَکُمْ. الْأَصْنَامُ فِیکُمْ مَنْصُوبَةٌ) بتها در همه گوشه و کنار برافراشته بود و نصب شده بود.
(وَ الْآثَامُ بِکُمْ مَعْصُوبَةٌ)
گناهان شما را فرا گرفته بود
گناه کل زندگی شما را پر کرده بود.
در خطبه دوم نهجالبلاغه و خطبههای دیگر هم این مطلب بههمین شکل که عرض کردم و بهعنوان خاستگاه اسلام مشخص شده و بهنظر بنده بزرگترین موضع پیامبر این بود که از این مردم ابوذر غفاری تربیت کرد از این جسم مردم بهترین انسانهای همه تاریخ بشریت را پیامبر تربیت کرد؛ افرادی مثل سلمان فارسی ،البته سلمان فارسی برای حجاز نبود اما افرادی مثل همین ابوذر که من گفتم و مثل بقیه مسلمانهایی که اطراف پیامبر بودند، اینها دستپرورده پیامبر بودند و این معجزه از شقالقمر هم بزرگتر بود.
خب در چنین جایگاهی اسلام ظهور کرد که انشاءالله دربارهاش صحبت خواهیم کرد